دکتر رضا سلطانی ، متخصص جراحی لیپوماتیک

دکتر رضا سلطانی متخصص جراحی لیپوماتیک، جراحی عمومی،پلاستیک ولاپاراسکپی

دکتر رضا سلطانی ، متخصص جراحی لیپوماتیک

دکتر رضا سلطانی متخصص جراحی لیپوماتیک، جراحی عمومی،پلاستیک ولاپاراسکپی

رفع چاقی موضعی با کویتیشن

رفع چاقی موضعی با کویتیشن

انجام ورزش و فعالیت بدنی به همراه رژیم غذایی کم کالری، قطعا کاهش وزن را به همراه خواهد داشت. ولی در بعضی از مواقع، مانند زمانیکه میخواهیم این اتفاق سریعتر رخ بدهد و یا چربیهای موضعی که در برابر ورزش و رژیم غذایی مقاومت میکنند؛ میتوان از روشهای کمکی جهت رسیدن به این هدف استفاده کرد. از جمله این روشها میتوان از ” کویتیشن ” نام برد. همواره این نکته را به یاد داشته باشید که این روشها کمکی هستند و نمیتوانند به تنهایی جایگزین ورزش یا رژیم غذایی بشوند.

کویتیشن یک روش جدید و بدون نیاز به جراحی برای حذف چربی های اضافی بدن است. این تحول بنیادین در اروپا طراحی شده است و هیچ احتیاجی به جراحی، بیهوشی، بستری شدن و دوران نقاهت ندارد. دستگاه کویتیشن با امواج اولتراسوند کار می کند و در اثر برخورد امواج اولتراسوند (نوعی امواج صوتی) با فرکانس بسیار زیاد با مولکول های آب میان بافتی، حباب های ریزی در اطراف سلول های چربی ایجاد می شود. این حباب ها که به شدت تحت تاثیر امواج اولتراسوند می باشند، در حال لرزش و فوران بوده و در اثربرخورد این حبابها با دیواره سلول های چربی و ترکیدن آنها سبب پارگی دیواره سلولهای چربی و بیرون ریختن چربی درون سلولی ( تری گلیسرید) و خروج آب درون سلولی می گردد. در حقیقت کویتیشن با شکستن سلول چربی و انحلال چربیهای به دام افتاده باعث از بین رفتن این سلولها می شود.

آب درون سلولی بوسیله سیستم لنفاوی، تخلیه و بوسیله کلیه ها به شکل ادرار دفع می شود. از این رو است که یکی دو روز بعد از انجام کویتیشن دفعات ادرار افزایش می یابد. تغییر رنگ و بوی ادرار هم در بعضی بیماران چاق دیده شده است. بنابراین همیشه نوشیدن آب فراوان در همان جلسه وروز بعد از جلسه توصیه می گردد.

چربی درون سلولی (تری گلیسرید) که با کویتیشن آزاد شده، بوسیلۀ آنزیم ها به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد تجزیه می شود. گلیسرول نوعی چربی محلول در آب است که پس از کویتیشن وارد گردش خون شده و هر سلولی که نیاز به انرژی دارد آنرا از خون دریافت کرده، به مصرف سوخت و ساز (متابولیسم) می رساند. اسیدهای چرب (غیرمحلول در آب) بوسیلۀ سیستم گردش لنفاوی به کبد برده می شوند و در آنجا به مولکول های دیگری تبدیل می شوند و مثل گلیسرول در سلولها به سوخت و ساز می رسند.

کویتیشن، آخرین متد مورد تایید FDA است که برای از بین بردن سلولیت و چربی های زاید به کار می رود. این دستگاه به غشای سلول چربی حمله کرده و موجب انهدام و از بین رفتن سلول چربی می شود، در نتیجه تعداد سلول های بافت چربی کم می شوند. (مبارزه با افزایش تعداد (هایپرپلازی) سلول های چربی). کویتیشن یکی از معدود دستگاه هایی است که به طور متوسط در یک جلسه ۴۵ دقیقه ای می تواند حدود ۳ تا ۵ سانتی متر از دور کمر فرد را کم کند. این دستگاه یک فرم دهنده موثر برای بدن و جایگزین مناسبی برای لایپوساکشن و لیپولیز است.

ویژگی های دستگاه کویتیشن :

  • درمان بدون نیاز به بیهوشی و غیرتهاجمی
  • آسان وراحت بدون درد بدون ایجاد اسکار
  • اثربخشی درعین امنیت بدون ایجاد اسکار
  • زمان درمان کوتاه و نیز زمان بقا اثردرمانی بالا
  • بهره گیری از گزینه های پالس مکانیزه برای راحتی درمان
  • قابلیت درمان چربی های موضعی بازوها شکم کمر بالای ران داخل ران ها پشت  زانو

 

موارد عدم استفاده از دستگاه کویتیشن چیست؟

  • اگر تازه زایمان کرده‌اید، یا در دوران شیردهی قرار دارید.
  • در زمان بارداری یا زمانی که تحت درمان داروی های ناباروری هستید.
  • در صورت ابتلا به هرگونه بیماری قلبی عروقی و وجود میکری (ضربان ساز) در بدن یا هر وسیله الکترونیکی در داخل بدن
  • بیماران پوستی مبتلا به کهیر، اگزما، عفونت پوستی پسوریازیس و... یا دارای تاتو در بدن، بافت کلوئیدی (گوشت اضافه روی پوست) یا لکه‌های پوستی.
  • مبتلایان به سطح کلسترول بالاتر از۳۰۰،تری گلیسیرید بالا یا فشار خون زیاد
  • مبتلا به بیماری های کبد، کلیوی یا دیابت
  • کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند.
  • در صورتی که در داخل بدنتان فلزی مانند ایپملنت یا پروتزهای فلزی و... وجود دارد.
  • افراد مبتلا به کبد چرب، سنگ کیسه صفرا و سندروم روده تحریک پذیر
  • افراد مبتلا به سرطان یا افراد دارای تومور
  • افراد مبتلا به افسردگی
  • افراد مبتلا به تب بالا، سل، ایدز، هپاتیت، صرع ،فتق شکمی، آسم، استئوپروز، فیبرومالیژی، سابقه لخته خون مشکلات انعقاد خون، امبولی و ناهنجاری های فیزیکی.
  • افرادی که مصرف طولانی مدت آسپرین و مسکن ها و داروهای ضد التهاب دارند.
  • افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۵۰ سال

در هر جلسه کویتیشن، تعدادی از سلولهای چربی از بین رفته و چون تکثیر این سلولها غیر ممکن است، در نتیجه درمان با کویتیشن ماندگار و همیشگی است. درحقیقت بدون جراحی و کاملاً ایمن توانسته ایم با کمک کویتیشن سلول های چربی را از بین ببریم. به دلیل قدرت بالای این تکنیک، در هر جلسه کاهش سایز قابل ملاحظه، چشمگیر و ماندگار است. اثر کویتیشن تا ۳ ماه در بافت چربی ادامه دارد و همینطور بهتر می شود. در این روش فرد کاملا راحت است و به هیچ عنوان احساس درد ندارد.

میزان تغییر سایز در افراد متفاوت است که به سن، جنس، مقاومت بافت چربی و… بستگی دارد. نتایج کاهش سایز از جلسه اول قابل مشاهده می باشد. به طور کلی میتوان گفت در صورت رعایت رژیم غذایی مطلوب و فعالیت بدنی در هر جلسه ۱ تا ۴ سایز (۲ تا ۸ سانتی متر) در نواحی بزرگ مثل شکم و پهلوها کاهش سایز خواهید داشت.

خطرات استفاده از این روش :

این روش از امواج اولتراسوند استفاده می کند و کسی نمی داند این امواج قوی که سلول های چربی بدن را در هم می شکنند، چه تاثیراتی می تواند بر اعضای داخلی بدن داشته باشند. از طرفی دیگر، ذرات چربی که در بدن آزاد می شوند و در بدن به گردش در می آیند و می توانند وارد جریان خون شوند، به همین خاطر این روش تا همین تازگی ها، روشی خطرناک به شمار می رفت و حتی در کشورهایی مانند سوئد که استانداردهای بهداشتی بالایی دارند، استفاده از آنها غیر قانونی بود؛ اما دستگاههای جدید، با آزمایشات فراوان، این خطرات را از بین برده اند و توانسته اند مجوز بهداشتی بالایی دریافت کنند. این دستگاههای پیشرفته طوری طراحی شده اند که قادرند بافت چربی را از بافت های دیگر بدن تشخیص دهند و در نتیجه تنها بافت چربی را مورد هدف قرار می دهند. مشکل دوم خطر وارد شدن ذرات چربی به رگ ها بود که با شکستن ذرات چربی به ذراتی ریزتر و بی خطر مرتفع شده است؛ تا جایی که می توانیم به جرات بگوییم روش کویتیشن دیگر کوچکترین خطری برای سلامتی ندارد. روش کویتیشن تنها برای از بین بردن چربی ها نیست، بلکه می تواند به چربی ها فرم خاصی بدهد و همچنین در درمان سلولیت و ترک های پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

نکاتی که در طی درمان حتماً باید رعایت شود:

  • حین انجام کار باید تمام وسایل فلزی و الکترونیکی مثل موبایل را از بدن دور کنید، چرا که احتمال آسیب به بدن یا دستگاه الکترونیکی وجود دارد.
  • مثل سایر روش‌های لاغری موضعی، اساس درمان موفق بر پایه رژیم درست غذایی شامل رژیم کم‌ کالری و کم‌ چربی و ورزش است و بدون این‌ها احتمال عدم موفقیت یا برگشت سریع چاقی بسیار بالاست.
  • قبل از جلسه درمانی حداقل ۱ و نیم لیتر آب و بعد از این جلسه حداقل ۳ لیتر آب بنوشید؛ زیرا این روش به شدت آب بدن شما را تبخیر می‌کند؛ و عدم رعایت این توصیه شما را با کم‌آبی مواجه می‌نماید.
  • در صورتی که تمایل داشتید تحت درمان با این روش‌ها قرار گیرید، فقط به مراکز درمانی مجاز در رابطه با این دستگاه‌ها مراجعه نمایید تا اگر با مشکلات ناشی از کم‌آبی بدن، سوختگی موضعی، افزایش فشارخون یا چربی‌خون و... مواجه شدید، تیم درمانی به شما در رابطه با رفع مشکل کمک نمایند.
  • برای گرفتن نتیجه مطلوب باید تعداد و فواصل درمانی تنظیم شده را رعایت کنید.
  • در روز استفاده از دستگاه حداقل نیم ساعت پیاده روی یا ورزش هوازی انجام دهید.
  • بایستی در دوره استفاده از دستگاه از رژیم غذایی سالم پیروی کنید.
  • به طور کلی باید از مصرف چربی و کربو هیدرات ساده (برنج، شکر و....) تا ۲۴ ساعت بعد از درمان خودداری شود.
  • برای دفع مواد زائد چربی های آزاد شده از موضع، در طی درمان روزانه ۱٫۵ تا ۲  لیتر (۸ تا ۱۰ لیوان) آب بنوشید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.