دکتر رضا سلطانی ، متخصص جراحی لیپوماتیک

دکتر رضا سلطانی متخصص جراحی لیپوماتیک، جراحی عمومی،پلاستیک ولاپاراسکپی

دکتر رضا سلطانی ، متخصص جراحی لیپوماتیک

دکتر رضا سلطانی متخصص جراحی لیپوماتیک، جراحی عمومی،پلاستیک ولاپاراسکپی

لیپوماتیک چیست؟

لاغری موضعی با لیپوماتیک

شیوه لیپوساکشن به معنی بیرون کردن چربی های ناحیه ای و موضعی با نیروی مکیدن است. سالها است که این شیوه استفاده می شود اول با دستگاههای سنتی به بستری و بیهوشی عمومی زیادی نیاز بود و حجم چربی کمتری خارج می شد و میزان خونریزی و کاهش هموگلوبین بیشتر بود، ضمناً بیمار تحت بیهوشی عمومی و خطرات آن قرار می گرفت و احتمال آمبولی نیز بیشتر بود و بیمار حدود یک سایز کم می شد. با ابداع روشهای نوین بتدریج پزشکان رو به روشهای کم خطرتر و سریعتر آوردند.

لذا با تبدیل دستگاهها به نوع پیشرفته تر از جمله دستگاههای ارتعاشی Vibration و مکش توسط هوا Pneumatic یا (ultra suction) ابتدا موضع مورد نظر را با یک محلول ترکیبی به نام Tumescent که به آرامی زیر پوست وارد می شود بی حس می شود، به علت ترکیب خاص موادی که در این محلول می باشد خطر آمبولی یعنی ورود چربی های کنده شده بداخل خون و انتقال به مغز یا قلب و ایجاد خسارات جبران ناپذیر که در روشهای مکانیکی قبلی دیده می شد بسیار بسیار کم شده است، یعنی بر اساس آمار به زیر ۵% و حتی ۲% رسیده است.

در این روش موضع مورد نظر پس از بی حسی کامل با یک یا دو سوراخ چهار میلی متری باز وکانولا وارد می شود و تمامی چربی خارج می شود پس از این عمل بیمار بدون بستری به منزل برگشته و پس از ۲ الی۳ روز قادر است فعالیت خود را آغاز کند. پس از هر روش لیپوماتیک بیمار باید گن فشاری را برای جمع شدن  پوست منطقه ای استفاده کند. ورزش و عدم مصرف مجدد چربی و قند کمک به حفظ سایز بدن می کند. کلیه افرادی که با این روش های جدید لیپوماتیک شده اند با کاهش ۳-۲ سایز در اندام مورد نظر بسیار راضی هستند.

در چند درصد موارد ممکن است چربی به ناحیه ساکشن شده برگردد ؟

اگر ساکشن به درستی صورت گیرد معمولا چربی مجددا برنمی‌گردد ولی اگر بیمار به روش غلط زندگی خود مثل عدم فعالیت و پرخوری ادامه دهد، چربی در جاهایی به‌ غیر از ناحیه ساکشن شده خودش را نشان می‌دهد.

بهترین مناطق برای لیپوماتیک :

لیپوماتیک شکم

لیپوماتیک پهلو

  • پشت (زیر خط سوتین)

لیپوماتیک پهلو

لیپوماتیک ران

لیپوماتیک بازو

  • بغل زانو

لیپوماتیک ران

لیپوماتیک غبغب

مزایای لیپوماتیک نسبت به سایر روش ها :

  1. یکنواختی لایه چربی زیر پوست در لیپوماتیک عالی است و هیچگونه بقایای مانده ازچربی که در روشهای دیگر ساکشن بصورت گلوله مانند در زیر پوست لمس می گردد در این روش وجود ندارد.
  2. نیاز به بستن گن در این روش برای بیمار دو هفته است که در مقایسه با ساکشن سنتی ( ۶ ماه ) و لیزر لیپولیز ( ۴-۲ ماه ) بسیار کوتاهتر است. در عین حال بستن گن ۴۰ الی ۳۰ روز برای بهتر جمع شدن پوست توصیه می گردد.
  3. جمع شدن پوست در این روش نسبت به روشهای دیگر ساکشن بدلیل صدمه کمتر به ترابکولاهای پوستی بمراتب بهتر می باشد.
  4. در این روش بیحسی موضعی کافیست و بیمار درد ندارد در حالیکه در روشهای دیگر ساکشن چنانچه با بیحسی موضعی انجام گیرد معمولا بیمار احساس ناراحتی و درد دارد و معمولا نیاز به داروهای آرام کننده و خواب آور و حتی بیهوشی خفیف می باشد.
  5. تورم و ترشحات پس از عمل در این روش بسیار کمتر است و ترشح از محل ساکشن نهایتا ۳۶ ساعت طول می کشد در حالیکه در روشهای دیگر ساکشن طولانیتر است.
  6. ریسک عفونت در لیپوماتیک بسیار کم می باشد.
  7. احتمال آمبولی چربی نسبت به روشهای دیگر ساکشن بسیار کم می باشد و تاکنون گزارش نشده است.
  8. لیپوماتیک نیاز به بستری ندارد و بیمار بلافاصله بعد از عمل می تواند بسر کار بازگردد.
  9. خستگی و کوفتگی پس از عمل نسبت به روشهای دیگر ساکشن بمراتب کمتر است.
  10. گرچه جمع شدن پوست در لیپوماتیک نسبت به روشهای دیگر بسیار بهتر صورت می گیرد ولی در مواردیکه شلی و افتادگی پوست زیاد باشد نیاز به عمل جراحی وجود خواهد داشت. با اینحال عمل جراحی پس از لیپوماتیک نسبت به بیمارانیکه با لیپوماتیک چربیهای آنها تخلیه نشده است،عمل محدودتر با برش کوچکتری خواهد بود و در بسیاری از موارد ابدومینوپلاستی که نیاز به در آوردن ناف وتغییر محل ناف می باشد، پس از عمل لیپوماتیک می توان ناف را در جای خود حفظ کرد و افتادگی پوست زیر شکم را با برش محدودتری برطرف نمود.

سوالات متداول در مورد لیپوماتیک :

قیمت و هزینه لیپوماتیک ؟

قیمت و هزینه لیپوماتیک نسبت به منطقه و میزان حجم چربی متفاوت است. لیپوماتیک هزینه زیادی نسبت به سایر روشهای جراحی ندارد و میتوان هزینه های آن را در مراکز مختلف انجام دهنده آن متناسب با تجهیزات استفاده شده ، پزشک درمانگر و سایر موارد بررسی نمود. قیمت لیپوماتیک شامل هزینه دستمزد پزشک و دستیاران انجام عمل لیپوماتیک و همچنین مرکزی که در آن جراحی میشوید دارد .

آیا اختلال قاعدگی بعد از انجام جراحی لیپوماتیک نرمال است؟

جلو یا عقب افتادن و همچنین تب مختصر بعد از لیپوماتیک به علت رفلکس بدن به ترومای لیپوماتیک می باشد.

بعد از جراحی لیپوماتیک چه کارهایی را نباید کرد؟

به هیچ عنوان ناحیه لیپوماتیک شده را کمپرس سرد و یا گرم نکنید.

تا چند روز بعد از جراحی لیپوماتیک ترشح خونی ادامه دارد؟

۲ تا ۳ روز بعد از لیپوماتیک ترشح کاهش میابد.

چرا بعد از در آوردن گن دچار سرگیجه میشویم؟

وقتی که بعد از لیپوماتیک گن برداشته میشود، مخصوصا در قسمت پاها باعث افت فشار میشود لذا توصیه می شود بعد از در آوردن گن لیپوماتیک ۱۰ دقیقه دراز بکشید.

لیپوماتیک

چه موقع بعد از لیپوماتیک میتوان به سونا حمام استخر رفت؟

حمام به صورت ساده و آب ولرم از همان روز بعد از لیپوماتیک قابل انجام است اما رفتن به استخر از ۲ هفته بعد و همچنین وان آبگرم و سونا از یک ماه بعد از لیپوماتیک قابل انجام است.

آیا بعد از لیپوماتیک میتوان رانندگی کرد یا به سفر رفت؟

بعد از رفع درد میتوان رانندگی کرد (حدودا ۳ تا ۵ روز بعد لیپوماتیک) و ۲ هفته بعد از لیپوماتیک هم میتوان به سفر رفت .

کبودی ها تا چه مدت بعد از لیپوماتیک ادامه دارد؟

کبودی ها ۲ هفته کامل طول میکشد و ۷ روز بعد از لیپوماتیک رنگ کبودی به رنگ ارغوانی مبدل میشود.

چرا در نواحی لیپوماتیک شده احساس سوزن سوزن شدن وجود دارد؟

تغییر حس پوستی بعد از لیپوماتیک شایع می باشد و برگشت به حس نرمال ۳ تا ۶ ماه طول میکشد. ماساژ ملایم به برگشت حس کمک می کند.

چگونه میتوان نتیجه بعد از لیپوماتیک را بهتر کرد؟

دوری جستن از غذا های نمکی و چرب در ماه اول لیپوماتیک ایده ال است و به طور کلی کاهش ۱ تا ۳ سایز بعد از عمل مناسب است ماساژ بعد لیپوماتیک با لوسیون به کاهش ورم کمک می کند.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.